Schrijven van een verkooptekst

Wanneer je een product wil verkopen kun je gebruik maken van een tekst die de aandacht van lezers probeert te trekken. Je kunt deze het beste op een bepaalde manier indelen. Zo kun je in de headlines boven de tekst al een pakkende zin verzinnen die de aandacht van de lezer trekt. Hierin kun je beter niet proberen het product al te verkopen; dit kan later in de tekst. Een verkooptekst bestaat uit de volgende factoren: aandacht trekken van de klant, opbouwen van vertrouwen, uitleggen van de voordelen van een product, uitleggen waarom de klant het product nodig heeft en bezoekers door het traject van verkopen begeleiden op die manier dat het maximale eruit gehaald wordt.

Korte verkooptekst gebruiken

Meestal werken lange verkoopteksten het beste, maar toch kun je soms beter voor een korte tekst kiezen. Als je bijvoorbeeld een groot assortiment hebt met veel diverse producten kun je het beste korte teksten schrijven. Op websites zoals Bol.com zie je bijvoorbeeld vaak dat niet elk product een lange verkooppagina heeft.

Het beste kun je kiezen voor een zorgvuldig in elkaar gezette tekst waarmee je de bezoeker door het verkoop traject heen helpt. Je kunt korte stukjes tekst onder elkaar plaatsen en hierin uitleggen wat de voordelen zijn van je product en wat de klant hieraan heeft. Je bouwt dan een verwachting op en de bezoeker zal meer geïnteresseerd zijn verder te willen lezen.

Schrijven verkooptekst

Lange tekst gebruiken

Een lange tekst bestaat uit minstens 500 woorden en de bedoeling is dat de bezoeker goed door het verkoopproces heen geleid wordt. Je kunt het beste gebruik maken van zo’n tekst wanneer je één product of dienst verkoopt of één type product met verschillende uitvoeringen. Als je meerdere producten verkoopt is het beter om per product weer een andere verkooptekst te schrijven. Het beste kun je deze ook goed structureren en tussenkopjes gebruiken.

Een koper zit namelijk niet zo snel op een lang verhaal te wachten. Echter kan een koper door een lange tekst wel zien dat de verkoper betrouwbaar is en veel verstand van de zaken heeft, en hierdoor voelt een koper zich serieus genomen. Daarom wordt er vaak wel een voorkeur gegeven aan lange teksten.

Een SEO-producttekst
Door SEO toe te passen kun je een producttekst beter vindbaar maken in een zoekmachine. Zoek maar eens op SEO teksten Google en je zult diverse sites vinden met handige tips over dit fenomeen. Wat in elk geval belangrijk is, is het verwerken van de juiste zoekwoorden in de tekst. Doe dit niet overdadig, want daardoor bereik je een ongewenst effect. Wat dus belangrijk is, is een goede zoekwoorddichtheid. Andere factoren die meespelen: het gebruik van de juiste heading(s), synoniemen en de plaats van de zoekwoorden.