Een SEO specialist, wat is dat eigenlijk?

Je bent het woord vast wel eens ergens tegengekomen: SEO specialist. Je weet dat het ‘iets’ met websites te maken heeft. Maar wat zo’n specialist nou precies doet en waar zo iemand zich mee bezig houdt? Geen idee. Terwijl het toch heel interessant kan zijn om als bedrijf zo’n specialist in te schakelen; deze kan namelijk zorgen voor meer bezoekers op je website en daardoor voor meer inkomsten.

Search Engine Optimization
Laten we beginnen met uit te leggen wat SEO eigenlijk betekent. Deze veelgebruikte afkorting staat voor Search Engine Optimization. Letterlijk vertaald dus Zoekmachine Optimalisatie. Een SEO-specialist houdt zich bezig met de verbeteringen van een website op zo’n manier dat deze beter vindbaar is door zoekmachines (zoals het welbekende Google) en hierdoor ook meer bezoekers trekt.

De juiste doelgroep bereiken
Want wat is voor een bedrijf nou vervelender dan een website te hebben, maar te merken dat er amper bezoekers op de site komen? Naast dat het jammer is van de tijd en moeite die in zo’n website is gestoken, is het ook jammer van het geld dat het opzetten en onderhouden van een site kost. Om gevonden te worden door de juiste doelgroep is het vooral van belang dat een bedrijf hoog in de zoekresultaten van een zoekmachine eindigt. Want zeg nou zelf: hoe vaak klik jij door naar de tweede, derde of vierde pagina van de zoekresultaten? Van belang is dus om op de eerste pagina te eindigen.

Een SEO-specialist inschakelen
Voor bedrijven die niet goed gevonden worden door het publiek en merken dat ze niet hoog in de zoekresultaten in Google staan als er gezocht wordt op de belangrijkste zoekwoorden, kan het inschakelen van een SEO-specialist, zoals SEOGeek.nl bijvoorbeeld, zorgen voor succes. De specialist kan aan de slag gaan met de website en voor verbetering zorgen. Er zijn daarbij drie punten waar een SEO- specialist aandacht aan moet besteden:

– De technische structuur van de website. De website moet op zo’n manier gebouwd zijn dat het voor zoekmachines makkelijk is om de website te kunnen doorzoeken en de inhoud te kunnen lezen.

– De optimalisatie van de webpagina’s zelf. Hiermee wordt bedoeld dat de juiste zoekwoorden worden gebruikt op de pagina. Dus de woorden die een bezoeker intypt in de zoekmachine als hij naar een specifiek onderwerp zoekt. Het is belangrijk dat deze woorden terugkomen op een website, om op die manier meer verkeer naar de website te genereren.

– Links: ervoor zorgen dat er op andere websites vaak wordt gelinkt naar de website.

Wanneer een website goed is geoptimaliseerd, stijgt de ranking van de website op zoekmachines in vergelijking met andere websites. Hierdoor wordt de kans een stuk groter dat er meer bezoekers de website gaan bezoeken. Het doel is altijd om ervoor te zorgen dat een website op de eerste pagina van de resultaten in een zoekmachine verschijnt.

Dus ben je als bedrijf niet tevreden over het aantal bezoekers op je website en/of wil je betere zoekresultaten? Denk dan eens aan het inschakelen van een SEO-specialist.